Fakty i mity na temat wzrostu cen prądu

W kontekście doniesień medialnych dotyczących skali możliwych podwyżek cen energii dla gospodarstw domowych, kluczowe jest doprecyzowanie, jak nowe taryfy przełożą się w praktyce na wysokość rachunków za energię elektryczną. Istotne pozostaje również wyjaśnienie faktycznych czynników mających wpływ na obecnie obserwowany wzrost cen energii elektrycznej.

Ostatnie tygodnie obfitują w informacje prasowe wskazujące na możliwość nawet 40 proc. podwyżek cen energii elektrycznej. W tym kontekście bardzo ważne jest rozróżnienie dwóch, czasem zamiennie używanych pojęć, które prowadzą do błędnej interpretacji – wzrost cen taryfy vs. wzrost wysokości rachunku za prąd dla gospodarstwa domowego.

Na rachunek za energię elektryczną dla taryfy G, czyli gospodarstw domowych, składają się dwa kluczowe elementy: należność za sprzedaż energii oraz należność za dystrybucję. Cena energii stanowi około połowy rachunku – stąd jeśli mówimy o prognozie wzrostu taryfy np. o 40 proc., w praktyce koszt całego rachunku może wzrosnąć o około 20 proc. Perspektywa podwyżki prawie o połowę w porównaniu do ¼ stanowi istotną różnicę, stąd konieczność precyzyjnego rozróżniania wzrostu cen taryf i rachunków – ponieważ to dwie różne sprawy.

Zmiany cen prądu mają miejsce we wszystkich krajach Europy i są konsekwencją rosnących kosztów wytwarzania energii oraz wdrażania polityki klimatycznej Unii Europejskiej. W 2021 r. największy wpływ na rekordowo wysokie ceny zakupu energii miały gwałtownie drożejące koszty uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

Od początku br. ceny praw do emisji CO2 wzrosły o ponad 80 proc. przekraczając poziom 60 euro za tonę, a na przestrzeni ostatnich 4 lat koszty praw do emisji zdrożały aż 12-krotnie (1200 proc.). Obowiązkowy dla firm energetycznych zakup uprawnień do emisji stanowi obecnie już nawet 50% kosztów energii i jest głównym czynnikiem wpływającym na wysokość taryf oraz w konsekwencji rachunków otrzymywanych przez konsumentów.

Dodatkowymi czynnikami cenotwórczymi były w ostatnim roku również mniejsza produkcja w odnawialnych źródłach energii, a także zwiększone zapotrzebowanie na energię spowodowane ożywieniem gospodarczym, które wystąpiło po miesiącach ograniczeń wprowadzonych w związku z trwającą pandemią COVID-19. Gwałtownie rosnące ceny energii są zjawiskiem powszechnym w wszystkich krajach Unii Europejskiej, które mierzą się obecnie z podobnymi wyzwaniami wynikającymi m.in. ze zjawiska drożejących surowców energetycznych.

Dlatego spodziewany wzrost cen prądu w 2022 r. w Polsce nie jest niczym zaskakującym na tle innych krajów UE, w których ceny hurtowe na giełdach energii wzrosły w ostatnich miesiącach jeszcze bardziej. We wrześniu br. hurtowe ceny w Polsce były jednymi z najniższych na kontynencie, podczas gdy rynki np. w Hiszpanii, Francji i w Niemczech odnotowywały rekordowe wzrosty cen energii na giełdach. Były one wyższe o nawet 30-50% w porównaniu do Polski.

Jak wynika z analiz – wariant utrzymania cen na dotychczasowym poziomie przełoży się na straty finansowe dla spółek obrotu energii elektrycznej w wysokości nawet kilku miliardów złotych. W konsekwencji będzie to oznaczało duże wyzwanie dla zachowania płynności finansowej i możliwości realizacji jakichkolwiek inwestycji. Ma to fundamentalne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej dla gospodarstw domowych i całej polskiej gospodarki.

Wzrosty rachunków za energię elektryczną są problemem, z którym mierzy się obecnie wiele unijnych krajów. Dlatego też rządy poszczególnych państw podejmują działania osłonowe, chroniące najuboższych odbiorców przed drożejącą energią. Nad podobnymi rozwiązaniami pracuje obecnie również polski rząd.

Dekarbonizacja wymaga przewidywalności: PKEE apeluje o wzmocnienie funduszy w ramach EU ETS i stabilniejsze zasady jego funkcjonowania

11 lipca, 2025

Stabilne dostawy energii fundamentem bezpieczeństwa UE – PE przyjął raport nt. bezpieczeństwa energetycznego

8 lipca, 2025

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznejw sprawie zredefiniowania roli energetyki jądrowej w prawodawstwie UE

8 lipca, 2025

Członkowie Rady Zarządzającej PKEE wybrani na nową kadencję

27 czerwca, 2025

Parlament Europejski przyjął raport ws. sieci elektroenergetycznych – kluczowych dla bezpieczeństwa energetycznego i transformacji UE

19 czerwca, 2025

PKEE na Power Summit 2025: Bezpieczeństwo energetyczne i konkurencyjność gospodarki w centrum europejskiej debaty

6 czerwca, 2025

Bezpieczeństwo energetyczne Europy w dobie wyzwań geopolitycznych – prezentacja raportu Eurelectric przez ekspertów PKEE w Brukseli

7 marca, 2025

12 mln PLN mogły wynieść szkody Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej wynikające z przeprowadzenia kampanii medialnej w 2022 roku – PKEE złożył zawiadomienie do Prokuratury

4 marca, 2025

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej (PKEE) w sprawie Czystego Ładu Przemysłowego i Planu Działania w zakresie Energii w Przystępnej Cenie

26 lutego, 2025

Raport Eurelectric o bezpieczeństwie energetycznym „Redefining energy security in the age of electricity” – wnioski dla Polski

18 lutego, 2025

EURELECTRIC ws. finansowania transformacji energetycznej

29 stycznia, 2025

PKEE Energy Day 2024: Bezpieczeństwo, transformacja energetyczna i konkurencyjna gospodarka w centrum priorytetów polskiej prezydencji w Radzie UE

9 grudnia, 2024

PKEE na Enlit 2024

23 października, 2024