Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej (PKEE) w sprawie sieci elektroenergetycznych na potrzeby sprawozdania z własnej inicjatywy Parlamentu Europejskiego dotyczącego sieci elektroenergetycznych

PKEE z ogromnym zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Parlamentu Europejskiego dotyczącą przygotowania sprawozdania w zakresie sieci elektroenergetycznych. Odpowiednie warunki dla terminowego rozwoju sieci elektroenergetycznych mają kluczowe znaczenie zarówno dla bezpieczeństwa dostaw, jak i dla czystej, przystępnej cenowo i sprawiedliwej transformacji energetycznej Unii Europejskiej poprzez nowe przyłącza, unikanie zatorów i zapewnienie bezpiecznego działania systemu.

PKEE proponuje uwzględnienie następujących kwestii:

  • Odpowiednio rozwinięta infrastruktura przesyłowa energii elektrycznej ma kluczowe znaczenie dla ogromnych projektów elektroenergetycznych, takich jak morskie farmy wiatrowe i elektrownie jądrowe, a także dla umożliwienia wymiany międzystrefowej. Jednakże do sieci dystrybucyjnej zostanie podłączonych około 70% przyszłych instalacji wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych i magazynów energii elektrycznej.[1]
  • Środowisko operacyjne operatorów systemów elektroenergetycznych zmienia się dynamicznie, m.in. ze względu na szybki rozwój rozproszonych źródeł energii (DER), dwukierunkowy przepływ energii, innowacje, cyfryzację, elektryfikację i nowe potrzeby w zakresie elastyczności sieci. W związku z tym rola operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD) ewoluuje. OSD są nie tylko odpowiedzialne za bezpieczną dystrybucję energii elektrycznej, ale także stały się podmiotami ułatwiającymi transformację energetyczną w nowych warunkach operacyjnych zdecentralizowanych systemów elektroenergetycznych.
  • Rozwój DER oraz elektryfikacji prowadzi do większej ilości wniosków o przyłączenie zarówno po stronie wytwarzania, jak i zapotrzebowania, co znacząco obciąża sieć i jej potrzeby rozwojowe. Przewiduje się, że trend ten będzie się szybko rozwijał wraz z nowymi inwestycjami w centra danych, sztuczną inteligencję i inną energochłonną infrastrukturę ICT.
  • Konieczny jest nie tylko rozwój nowej infrastruktury sieciowej, ale także modernizacja istniejącej, dostosowanie jej do nowych wyzwań z użyciem innowacyjnych rozwiązań, przy jednoczesnym zachęcaniu do efektywności energetycznej, elastyczności i wykorzystywania energii jak najbliżej źródła wytwarzania.
  • Potrzebne są zwiększone inwestycje w sieć dystrybucji energii elektrycznej. Eurelectric szacuje, że do 2050 r. będzie to około 67 mld euro rocznie (dla UE-27 i Norwegii).[2]

PKEE zaleca:

  • Podkreślenie kluczowej roli sieci elektroenergetycznych, zwłaszcza dystrybucyjnych, dla transformacji energetycznej i bezpieczeństwa dostaw.
  • Zwiększenie elastyczności systemu elektroenergetycznego poprzez dalszy rozwój inteligentnych sieci, magazynowania energii i reagowania na zapotrzebowanie.
  • Właściwe wdrożenie działań określonych w „Planie działania UE na rzecz sieci elektroenergetycznych” Komisji Europejskiej, takich jak złagodzenie wąskich gardeł związanych z wydawaniem pozwoleń poprzez uproszczenie i usprawnienie procesów wydawania pozwoleń oraz przyspieszenie prac nad nowym kodeksem sieci dotyczącym reagowania na zapotrzebowanie.
  • Koncentrację na rozwiązywaniu problemów z przyłączeniami. Należy rozważyć wiele opcji, takich jak długoterminowe planowanie przestrzenne w skali krajowej i lokalnej, elastyczne umowy przyłączeniowe, otwarte aukcje na dostępne moce przyłączeniowe, dokładniejsze informacje od deweloperów na temat określonych projektów wymagających przyszłej przepustowości sieci (w celu realizacji spodziewanych inwestycji) oraz współdzielenie przyłącza (ang. cable pooling).
  • Inwestycje w sieci elektroenergetyczne, stanowiące dobro publiczne, powinny być traktowane priorytetowo w kolejnych wieloletnich ramach finansowych. Niezbędne jest wsparcie finansowe, zwłaszcza w zakresie dystrybucji na poziomie regionalnym i lokalnym, a także w celu umożliwienia inwestycji w energię odnawialną i urządzenia magazynujące na poziomie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz indywidualnych gospodarstw domowych. Jest to najlepszy sposób na zagwarantowanie, aby mieszkańcy przekształcanych regionów nie tylko ponosili koszty transformacji, ale także skorzystali z niższych kosztów energii. Ponadto odpowiednio ukształtowane taryfy muszą zapewniać warunki sprzyjające inwestycjom.

[1] Raport Eurelectric „Grids for Speed”, 2024 r.

[2] Tamże.

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej (PKEE) w sprawie Czystego Ładu Przemysłowego i Planu Działania w zakresie Energii w Przystępnej Cenie

26 lutego, 2025

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej (PKEE) w sprawie sieci elektroenergetycznych na potrzeby sprawozdania z własnej inicjatywy Parlamentu Europejskiego dotyczącego sieci elektroenergetycznych

24 lutego, 2025

Komentarz Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej ws. Pakietu Omnibus

18 lutego, 2025

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej w sprawie projektu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji produktów technologii neutralnych emisyjnie (Akt w spawie przemysłu neutralnego emisyjnie)

3 lipca, 2023

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej w kwestii projektu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego oraz Rady w sprawie ustanowienia ram zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmiany rozporządzeń (UE) 168/2013, (UE) 2018/858, 2018/1724 i (UE) 2019/1020

22 czerwca, 2023

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej w odpowiedzi na wezwanie Komisji Europejskiej do przedstawienia opinii w sprawie inicjatywy „Pompy ciepła – plan działania na rzecz przyspieszenia rozpowszechnienia w Unii Europejskiej”

2 czerwca, 2023

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej w odpowiedzi na wniosek Komisji Europejskiej dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 i (UE) 2019/942 w celu poprawy ochrony Unii przed manipulacją na hurtowym rynku energii

1 czerwca, 2023

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej w odpowiedzi na wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (UE) 2019/943 i (UE) 2019/942 oraz dyrektywy (UE) 2018/2001 i (UE) 2019/944 w celu udoskonalenia struktury unijnego rynku energii elektrycznej

1 czerwca, 2023

Stanowisko PKEE w sprawie wpływu nowych taryf na sprzedaż energii elektrycznej na ceny energii w 2023 roku

17 grudnia, 2022

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej w odniesieniu do planów REPowerEU dotyczących odbudowy i zwiększania odporności

25 lipca, 2022

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej w sprawie sygnowanego przez Eurelectric listu odnoszącego się do kwestii zapewnienia zróżnicowania podmiotów uczestniczących w rynku EU ETS

10 maja, 2022

Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej dotyczące zmiany dyrektywy 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków

1 kwietnia, 2022